e-Öğrenme:
Tüm dünyada yeni teknolojilerde uzmanlaşmış çalışanlara yönelik talep yaşanıyor. IDC’nin bir araştırmasında, Türkiye’de 2003 yılında ağ teknolojisi uzmanlarına yönelik arz ile talep arasında yüzde 30’a varan bir fark oluşacağı öngörülüyor. Şirketler cephesinde dijital olanla, dijital olmayan dünya arasındaki uçurum giderek büyüyor.
İşte Cisco, internet ve ağ konusunda yaşanan uzman açığı sorununa eğitim yolu ile çözüm getirmeyi hedefliyor. Bu doğrultuda dünyanın en büyük e-öğrenme projelerinden bir olan Cisco Networking Akademi Programı (CNAP) ile dünya çapında hükümetler ve eğitim kurumları ile işbirliğine giren Cisco, ağ uzmanı açığını kapatmak için 1997 yılından beri faaliyetlerini sürdürüyor. CNAP, şu anda 149 ülkede, 10.000’in üzerinde akademide başarıyla uygulanıyor. Ağ teknolojileri uzmanlığı, kesinlikle geleceğin meslekleri arasında yer alıyor. Çünkü, bu iş bir altyapı teknolojileri olduğu için ekonomik krizlerden de çok etkilenmiyor.
İnternet Tabanlı İletişim:
IP telefonu, bir IP veri ağını, tek bir ses ve veri ağı üzerinden tüm şirket çapında sesli iletişim sağlamak için kullanır. Veri, ses ve görüntülü iletişim servislerinin tek bir ağ üzerinde bu şekilde birleştirilmesi, beraberinde kuruluş maliyetlerinin düşmesi, destek ve konfigürasyon prosedürlerinin basitleşmesi, uzak sitelerin ve şubelerin kuruluş ağının imkanlarına daha yüksek oranda entegre olması gibi faydaları getiriyor.
IP Telefonu, Cisco'nun Ses, Video ve Entegre Veri Mimarisi (AVVID) üzerine inşa edildi. Standartlara dayalı bir açık ağ mimarisi olan AVVID, günümüzün internet iş çözümleri için temel bir çerçeve, iş ve teknoloji stratejilerinizi birbirine sımsıkı bağlı bir modelde birleştirmeniz için de bir yol haritası sağlıyor. AVVID ses çözümleri, rekabet avantajı ve yatırımın geri dönüşü olarak iki başlıkta özetlenebilen çok sayıda fayda sunuyor.
Kablosuz İnternet:
2003 yılına kadar mobil aygıt sayısının bir milyarı, kablosuz yerel alan ağı pazarının 2 milyar ABD dolarını aşacağı tahmin ediliyor. Bu doğrultuda Cisco, birden çok konum arasında yüksek hızlı ağ bağlantısı sağlayan kablosuz LAN çözümleri gibi, geniş bir yelpazede mobil çözümler sunuyor.
Ağ Güvenliği:
Güvenlik, internet ekonomisini olanaklı kılan, verimliliği artıran, kayıpları önleyen e-iş stratejilerinin temel bileşenlerinden biri. Kuruluş ağı yöneticileri, ağlarını daha fazla kullanıcıya ve uygulamaya açtıkça, daha büyük riskler alıyorlar. Yazılımla donanımı mükemmel bir uyumla birleştiren Cisco, yüksek performanslı ve tam güvenli yapıları mümkün hale getiriyor. İnternet ekonomisinin sunduğu avantajlardan güvenli bir şekilde yararlanmak isteyen şirketlere “tam entegre” güvenlik çözümleri sunuyor.
Data İşleme:
E-ticaret, Web pazarlama, müşteri ilişkileri ve e-öğrenim gibi internet iş çözümlerinin giderek gelişmesiyle birlikte şirketlerin veri işleme ve depolama gereksinimlerinde de dramatik bir artış yaşanmaya başlandı.
MOBİL İŞ: İnternet ve ağlar insanların mobil halde bilgiye erişimini sağlayan müthiş bir olanak. Cisco depolama ağı çözümleri depolama sistemlerinin ana bilgisayarlarıyla olan “zincirlerini koparmalarını” ve dünyanın herhangi bir yerinde bulunabilmelerini sağlıyor.
Bilgiye her ortamda ulaşma olanağı seyahat eden veya ofislerinde çalışan profesyoneller, şirket verilerine kablosuz internet erişiminin sunulduğu havaalanları, otel konferans salonlarından veya ofislerinden güvenle ulaşılıyor. Böylelikle, mobilite ve verimliliği artırırken kurumlara kablolu ağlarda mümkün olmayan hizmet fırsatları yaratıyor.
“E-learning”, “İnternet tabanlı iletişim”, “Kablosuz internet”, “Data işleme”, “Ağ güvenliği”, “Ses tanıma sistemleri” ve “Mobil iş”… Teknolojinin son dönemde yıldızı parlayan araç ve hizmetleri…“E-learning”, “İnternet tabanlı iletişim”, “Kablosuz internet”, “Data işleme”, “Ağ güvenliği”, “Ses tanıma sistemleri” ve “Mobil iş”… Teknolojinin son dönemde yıldızı parlayan araç ve hizmetleri… Capital dergisinin Cisco Systems’in sponsorluğunda düzenlediği geleneksel “Türkiye’nin Teknoloji Liderleri” yarışmasında, 2003 yılında bu hizmet ve cihazları kullanan şirketler yarıştı… Şirketlerine bu uygulamaları başarıyla adapte eden ve başarıya ulaştıran yöneticiler, önce www.capital-elite.com üzerinden yapılan oylamada yarıştı. Ardından büyük jüri projeleri inceledi ve kararını verdi. İşte 2003 yılının öncü liderleri…
PERAKENDEYE TEKNOLOJİ DAMGASI
Dengiz Pınar / Gima / Data İşleme Kategori Birincisi
Dengiz Pınar, Gima’nın genel müdürü. Son dönemde çokça sözü edilen CRM uygulamalarına iyi bir örnek olan data işleme kategorisinin lideri… Yarışmada öne çıkmasının en önemli nedeni Gima’da gerçekleştirdiği e-dönüşüm. Bir kamu kurumuyken özel sektörün en önemli perakende şirketlerinden biri haline gelen Gima’daki teknoloji onun eseri. Gima’daki data işleme projesinin ana fikri 2000 yılı başında oluşturuldu. Donanım temini ve yazılımların geliştirilmesini takiben, 1 Kasım 2000 tarihinde sistem gerçek ortamda çalışmaya başladı. Projeye, 3 yıl içinde yaklaşık 3 milyon dolar yatırım yapıldı.
Alışveriş bilgiye dönüşüyor
Projenin en önemli hedefi, Gima’da çeşitli noktalarda otomatik olarak yaratılan verileri kolay işlenir hale getirmek. Bunun sonucunda da müşteri memnuniyetini artırarak, şirketin operasyonel faaliyetlerini daha verimli hale getirmek. Sistem yazarkasa, kiosk, internet market ve çağrı merkezinden alınan tüm müşteri ve satış verilerinin işlenmesini içeriyor.
Projenin başlangıç noktası ise Gima Supercard uygulaması. Bu sistem ile yazarkasalarda bilgi kayıtları tutuluyor ve müşterilere o güne dek sadece kasa başında indirim sağlanıyordu. Genel müdür Dengiz Pınar, süreci ise şöyle anlatıyor: “Öncelikle kart kullanımını artırmak için Superpuan adlı sadakat programını uygulamaya geçirdik. Bu sayede kartlı alışveriş oranları, ilk etapta yüzde 60’lardan yüzde 80’lere, daha sonra ise yüzde 90’lara çıktı. Bu yüksek oranlar ise ciromuzun yüzde 90’ını kişisel bazda ayrıştırabilmemizi ve müşterilerimizi kartın kullanıldığı her noktada tanıyabilmemizi sağladı.”
Daha sonra Superpuan sisteminin işleyebilmesi için, her gün yazarkasalarda metinsel şekilde oluşan satış bilgileri, kontrollü bir biçimde, merkezde kurulan veritabanına aktarılmaya başlandı. Veritabanı tasarımı, bu bilgileri, Gima’nın hedeflerine uygun olarak, çeşitli açılardan kolayca işlenebilecek şekilde oluşturuldu. Daha sonra faaliyete geçen sen-al market ve Alo Gima gibi alternatif kanallardan yapılan satışlar da aynı veritabanına, aynı detayda kaydedilmeye başlandı. Ayrıca, mağazalarda bulunan kiosklar da sisteme entegre edildi.
MÜŞTERİ MEMNUNİYETİ ARTTI
Dengiz Pınar, kurdukları sistemle müşterilerini daha iyi tanımaya başladıklarını belirtiyor. Müşteri memnuniyeti artışı da en önemli kazançlarından. Sistemin avantajlarından bir diğeri de her ticari kurumun en çok ihtiyaç duyduğu unsurlardan biri… Satışlarla ilgili ihtiyaç duyulan her tür rapor alınabiliyor. Pınar, bir diğer kazançlarını ise şöyle özetliyor:
“Yaptığımız kampanyaların etkilerini çok rahat ölçebiliyoruz. Bu ölçümlerden çıkan sonuçlarla daha verimli kampanyalar tasarlayabiliyoruz.”
Gima’da müşteri memnuniyeti ve verimlilik için çalışmalar sürüyor. Ayrıca, dataları en verimli şekilde değerlendirerek hızlı sipariş ve sevkıyat yapma yönündeki çözümler üzerinde çalışmalar devam edecek.
MOBİL İŞ GIDAYA TAŞINDI
Mustafa Güzelsevdi / Nestle Pure Life / Mobil İş Kategori Birincisi
Nestle Pure Life Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Güzelsevdi, “Mobil İş” kategorisinin lideri. Siparişten teslimata kadar tüm süreçleri kapsayan PET B2B ve m-B2B projelerinin yürütücüsü. Proje elektronik ortamda, Türkiye çapındaki satış noktalarından alınan su siparişlerinin merkeze iletilmesi ve daha sonra teslimatların yapılmasını kapsıyor.
Projelerin fikir aşaması 2002 yılının mart ayına dayanıyor. Güzelsevdi, başlangıcı şöyle anlatıyor: “Nisan 2002 tarihinde yapılan yeni marka lansmanımızdan sonra verilen hizmetlerimizin kalitesini, hızını artırmak ve şirketimizi daha üst konumlara taşımak için teknolojinin nimetlerinden faydalanmak istedik. Testlerle beraber iki aylık bir çalışmanın ardından da projeler hayata geçti.”
Sevkiyat ve sipariş online
Sistem şöyle işliyor: Mobil B2B projesinde PDA cihazlar sahada su siparişi toplamak için kullanılıyor. Bu proje ile PET su satış ekibi, online olarak şirket bünyesinde kullanılan ERP paketi ile entegre olarak çalışıyor ve risk durumlarını görebiliyor. Online ve offline olarak çalışabilen GPRS teknoloji destekli yazılım ile mobil cihazlarla ülkenin çeşitli bölgelerinden alınan siparişler tek bir merkezde toplanıyor.
Sevkıyat öncesine kadar olan tüm aşamalar elektronik ortamda gerçekleştiriliyor. Teslim süreci başladığı andan itibaren de teslimat ve diğer bilgiler yine GPRS aracılığı ile mobil satış ekibine ulaştırılıyor. Sistem sayesinde siparişten teslimata, tüm işlemlerin mükerrer bilgi girişine gerek kalmadan, elektronik onay ve kontrol sistemleri ile gerçek zamanlı olarak takibi sağlanıyor.
PROJELER SÜRECEK
Güzelsevdi, bu proje için mevcut altyapıyı da kullanılmakla birlikte toplam 35 bin dolarlık yatırım yaptıklarını söylüyor. Projenin devamında ise B2C çalışmaları var. Tüm internet kullanıcılarının kolaylıkla alışveriş yapabileceği bir sanal mağaza oluşturuldu.
Güzelsevdi, mevcut sisteme bu sistemi de entegre ederek birçok aşamayı otomasyona dönüştürmek istediklerini belirtiyor. Mevcut yapıdaki yazılımları iyileştirerek birçok muhasebe bilgisini web ortamına taşımak ve tüm ihtiyaçların gerektiğinde kolayca Palm cihazlarından karşılanabilmesini sağlamak da diğer hedefleri arasında.
FİNANSTA GÜVEN UNSURU
Hüsnü Erel / Garanti Teknoloji / Ağ Güvenliği Kategori Birincisi
Online finansta en büyük yatırımlardan biri de güvenliğe yapılır. Garanti Teknoloji de internet bankacılığı ve güvenlik deyince ilk akla gelen isimlerden biridir. Garanti Teknoloji Genel Müdürü Hüsnü Erel, bu yılki Teknoloji Liderleri’nden biri.
İnternet güvenliğinin Garanti Teknoloji’deki başlangıcı internet şubesinin açıldığı 1997 yılı. Erel, önceleri 1994 yılından beri dahili kullanıcılara yönelik bankacılık sistemine ait kaynakları koruma amacıyla da güvenlik ürünleri kullandıklarını belirtiyor.
Antivirüs programları devrede
Ancak, 1997 yılında uygulamaya alınan projeyle birlikte networkü korumaya yönelik antivirüs yazılımlarını kullanmaya başladıklarını anlatıyor. Garanti Teknoloji’de 1999 yılından beri internet üzerinden ortama yapılan ataklar IDS (Intrusion Detection System) sistemleri ile izleniyor. Farklı servislerin sisteme dahil edilmesi sürüyor. 2001 yılından itibaren ise bu çalışmalara tek noktadan yön verebilmek amacıyla IT güvenlik bölümü hizmet veriyor.
Erel, bugüne kadar firewalllar, antivirüs çözümleri, IDS sistemleri, uzaktan erişim sistemleri, danışmanlık hizmetleri, kripto ürünleri ve kullanıcı tanılama (authentication) servisleri gibi ürünlere yaklaşık 1 milyon dolarlık yatırım yaptıklarını belirtiyor. Erel, tamamladıkları belli başlı projeleri şu şekilde sıralıyor:
“Firewallarımızın tümünü yük paylaşımlı ve yüksek erişilebilir yapıya kavuşturduk. Farklı amaçlara hitap eden firewall blokları oluşturarak fonksiyonel ayrıştırma yapıp her bloğun kendi içinde daha tutarlı ve yönetilebilir olmasını sağladık. Müşterilerimiz arasında yoğun kullanım alanı bulan, tek noktadan yönetilebilen uzaktan erişim servisi oluşturduk. Bu servisimizi MPLS (Multi Protocol Label Switching) ile uyumlu yapıda çalışabilir hale getirdik. Kendi geliştirdiğimiz veri tabanı ve programlar aracılığı ile müşterilerimizin yaptığı dial-up erişimler için firma ve kullanıcı bazında uyarı, gözlemleme ve raporlama yapısını hayata geçirdik.
Hem kendi yönettiğimiz, hem de üçüncü bir parti tarafından gözlemlenen farklı network ve host IDS sistemleri ile internet üzerinden maruz kaldığımız atakları anında tespit etmeye başladık.”
12 bine yakın kullanıcı
Garanti Teknoloji, bugün Türkiye’ye yayılan intraneti aracılığıyla Doğuş Grubu’nun tamamına network hizmeti veriyor. 5 forest, 12 bine yakın kullanıcı, bini aşkın serverdan oluşan oldukça büyük Microsoft Windows ortamı yine şirket tarafından yönetiliyor. Bu ortamda da güvenlik ön plana çıkıyor. Erel, güvenliği ve işlevselliği bir arada sağlayabilmek için kullanıcıları, operasyonel işlemleri ve teknolojiyi yöneten birimleri içeren kapsamlı bir güvenlik çalışması yaptıklarını kaydediyor.
Ana projelerin yanı sıra şifrelerin güvenli yönetimi, kriptolojik fonksiyonların standartlara uygun olarak kullanımı ve güvenliği, olağanüstü durum yönetimi gibi irili ufaklı onlarca projeyi gerçekleştirdiklerini vurguluyor. Erel, güvenlikle ilgili bütün bu projelerin temelini oluşturmak için de BS7799’a uygun olarak geliştirdikleri Güvenlik Politikası’nı rehber olarak aldıklarını açıklıyor.
“FARKLI TEKNOLOJİLER GEREKİYOR”
Hüsnü Erel, yaptıkları çalışmaların sonucunda ihtiyaçların değiştiği gözlemini aktarıyor ve şöyle devam ediyor:
“IDS'lerle internet trafiğimizi izlediğimizde dışarıdan gelen atakların arttığını gözlemledik. Devreye aldığımız kontrol ve loglama mekanizmaları sayesinde iç networkte oluşabilecek sorunları da izlemeye başladık. Bu gözlemlerimiz sonucunda, risklerin giderilmesine yönelik yapılacak çalışmaların daha gelişmiş ve farklılaşan teknolojiler gerektirdiğini düşünüyoruz.
Gelişen teknolojik çözümleri takip ederek kullanılabilirlik, yönetilebilirlik ve güvenilirlik açısından olgunlaştığını düşündüğümüz çözümleri müşterilerimize ulaştırmaya ve ortamımızda kullanmaya devam edeceğiz.”
E-LEARNING’E KADIN ELİ
Saide Kuzeyli / Humanitas / E-Learning Kategori Birincisi
Bu yılki teknoloji liderleri arasındaki tek kadın Doğuş Grubu’nun insan kaynakları şirketi olan Humanitas’ın genel müdürü Saide Kuzeyli oldu. Aslında bu başarıyı tek başına üstlenmek istemiyor ve genel müdür yardımcısı Hakan Alp’in projenin mimarı olduğuna dikkat çekiyor.
Saide Kuzeyli, e-learning’i kullanma düşüncesinin başlangıcının 1998 yılına dayandığını söylüyor. Sebep ise uzaktan eğitimin getirdiği maliyet avantajı, daha az iş yükü ve başarıyı artırmak gibi avantajlardan yararlanmak. Aslında projenin başlangıcı Humanitas Eğitim Direktörlüğü’nden önce Garanti Bankası Eğitim Müdürlüğü’ne dayanıyor.
O dönem ise temel bazı stratejilerin belirlendiği çalışmalar yapılıyordu. Çalışmaların temeli şirket içi intranet sitesiyle atıldı. İntranet üzerinde özel bir eğitim sayfası oluşturularak eğitim kitapları sınav sonuçları gibi bazı dokümanlar buraya taşındı. Diğer taraftan da Eğitim Yönetim Sistemi (EYS) kurma çalışmalarına devam edildi. Kuzeyli, “1999-2000 yıllarında sürdürülen bu çalışmalarda, kiralama yerine, kendi portallerimiz üzerinde yer alan EYS’lerimizi kurma kararına vardık” diye konuşuyor.
Eğitimin dışarıya ilk açılışı 5 bin Garanti Bankası çalışanının kullanımına sunulmasıyla gerçekleşti. Kuzeyli, 2000 yılında Garanti Bankası eğitim biriminin de Humanitas’a geçişiyle birlikte hem iç müşteri sayısının hem de ihtiyaçların çeşitlendiğini anlatıyor. 2000 yılında Humanitas web sitesinin kuruluşunu takiben Humanitas Sanal Eğitim Merkezi adı altında e-learning platformunun kuruluşu da tamamlandı. Böylece MS-Office eğitimleri de kurum çalışanları tarafından kullanılmaya başlandı.
Maliyetler düştü
MS-Office eğitimlerinde Garanti Bankası’nın Ocak-Eylül 2000 dönemi kişi başı sınıf içi eğitim maliyetleri 215 dolar iken, bu eğitimlerin sanal ortama taşınmasıyla maliyetlerin 7 dolara düşmesi projenin en önemli başarılarından biri. Daha sonra ise Sanal Eğitim Merkezi ile portal ticari bir unsur olarak da kullanılmaya başlandı. Portal, Türkiye’nin bireysel kullanıcılara on-line, e-secure kredi kartı ile satış yapılan ilk eğitim sitesi oldu.
E-Learning’le ilgili bir diğer proje de sanal-kampus.com. “Türkiye’nin Eğitim Portalı” olma hedefiyle ortaya çıkan site 2002 yılında açıldı. Doğuş Grubu ve grup dışındaki kullanıcılara uzaktan eğitim veren bir yapı. Portal aracılığıyla, bugüne kadar 100 kadar web tabanlı eğitim, birey ve kurumların kullanımına sunuldu. Bu kapsamda Humanitas tarafından yapılan bir başka uygulama da Bankalar Birliği’nin web tabanlı eğitim sitesi. Bankacılık Eğitim Sitesi için dört finans eğitimi geliştirildi.
OLAĞANÜSTÜ BÜTÇELER YOK
Saide Kuzeyli e-öğrenim yatırımları için çok büyük bütçeler kullanmadıklarını belirtiyor ve şöyle konuşuyor: “Tüm bu saydıklarımızı muazzam bir kadro yapısı ve çalışan sayısı, olağanüstü bütçelerle gerçekleştirmedik. Bugüne kadar harcadığımız toplam para milyon dolar rakamının yakınında bile değil. Çünkü, doğru ihtiyaç tespitleri yaparak, doğru stratejileri uyguladık.”
Kuzeyli, bundan sonrası için uygulamalarını mükemmelleştirme yönünde çalışacaklarını söylüyor. Asenkron e-learning uygulamalarını yaygınlaştırdıkları çalışanlarını, senkron eğitim uygulamalarıyla tanıştırmak da önümüzdeki sürecin hedeflerinden biri. Sanal Kampus’teki mevcut eğitimler de farklı firma ve uygulamaların katılımıyla zenginleştirilecek.
HAYALLERİ GERÇEKLEŞTİREN YÖNETİCİ
Serhat Görgün /GVZ / Ses Tanıma Kategori Birincisi
GVZ Ses Sistemleri Genel Müdürü Serhat Görgün, ses teknolojilerini, insanların makineleri icat ettikleri zamandan beri hayalini kurduğu bir teknoloji alanı olarak tanımlıyor. Bu teknolojinin dünyada en hızlı büyüyen 10 teknoloji alanından birisi olarak gösterildiğini hatırlatıyor. Görgün de bu alanda Türkiye’de GVZ’yi bir marka olmaya doğru götüren kişi.
Hem üretici hem de kullanıcı olarak geleceklerini bu teknolojiye endekslemiş durumdalar.
Görgün, “Bu teknolojiyle örneğin ofis dışında, mobilken, cep telefonlarımız ile elektronik mesajlarımıza ulaşıp dinleyebiliyor, onlara cevap verip, istediğimiz kişilere yönlendirebiliyoruz. Bunları yapmak için telefona dokunmamız ya da tuşlamamız gerekmiyor” diyor.
Bir başka kullanım alanı da, GVZ’nin santralinde de kullanılan, otomatik sekreter uygulaması. Şirketi arayanlar bilgi almak ya da biriyle görüşmek için herhangi bir tuşlama yapmadan görüşmek istedikleri kişinin ismini ya da bağlanmak istedikleri bölümün ismini söyleyip hızlı ve doğal bir ara yüz ile istedikleri kişi veya bilgiye erişebiliyorlar.
GVZ’nin geliştirdiği bir başka uygulamayla da anlık hisse senedi bilgilerine, döviz bilgilerine, son dakika haberlere sadece sesli komutlarla çok hızlı bir şekilde erişmek mümkün. Arçelik için geliştirdikleri bir uygulama da geleceğin günlük yaşantısı için heyecan verici görünüyor. Bu teknolojiyle örneğin eve gitmeden evi telefon ile arayarak evin ısısını, termosifondaki suyun sıcaklığını, evde fişe takılı ve çalışan herhangi bir alet olup olmadığını öğrenip, kumanda ve kontrol edebileceğiz.
SES TANIMADAN GÖRMEYENLERE HİZMET
Serhat Görgün, ses tanıma teknolojisinin faydalarına görme engelli bir çalışanlarının kullanımıyla örnek veriyor:
“Şirketimizde görme engeli bulunan NetOkur Proje Yöneticisi olarak çalışan arkadaşımız da bu teknolojileri bilgisayarı ile iletişim kurmak amacıyla kullanıyor. Geliştirdiğimiz uygulamayla bilgisayardaki metinler konuşma ile kullanıcıya aktarılırken, kullanıcı da bilgisayarına komutlarını ses olarak verebiliyor. Bu sayede körlerin bilgiye bağımsız erişimi, bilgisayar kullanma yetkinlikleri ve dolayısıyla istihdam şansları nispeten yükseliyor.”
KABLOSUZ ALANDA DANIŞMA MERCİİ
Hakkı Göktaş / Noktalar Danışmanlık / Kablosuz İnternet Kategori Birincisi
Noktalar Danışmanlık, aslında çok yeni, yabancı sermayeli bir şirket. 2001 yılının şubat ayında kuruldu. mobil uygulama geliştirme işine odaklı çalışıyorlar. Nisan 2001’den bu yana pek çok başarılı projede imzaları var. Hedefleri de Türkiye’nin e-iş ve mobil iş alanlarında lider iş ve teknoloji danışmanı olmak. Bu doğrultuda, müşterilerine ve iş ortaklarına yönelik (B2B), son kullanıcılara yönelik (B2C) e-ticaret ve mobil uygulamalar sunuyorlar.
İlk olarak Turkcell ile birlikte GPRSLand projesinin hayata geçirilmesinde aktif olarak uygulama geliştiren dört şirketten biri olarak işe başladılar. Bu proje de World Communications Awards 2002'de “Best New Service” ödülünü kazandı. Daha sonra hızlanan çalışmalarla kullanımdaki servis sayısı 10'a çıktı. E-kolay.net, DanoneSA, Pepsi, Yedigün, Eczacıbaşı Egos, Ekip Elektronik, Aktuel OfficeWare, Unilever, Superonline, Ericsson, Turkcell ve Vodafone Almanya, şirketin en önemli referansları arasında.
Uygulama sayısı 20’yi geçti
Noktalar’ın bugüne kadar geliştirdiği uygulama sayısı 20’nin üzerinde. Hakkı Göktaş, geçen yılki en başarılı uygulamalarına örnek olarak ise UyumMobil çalışmasını gösteriyor.
Uygulama, GSM platformu için Linux işletim sistemi üzerinde Java platformu kullanılarak geliştirildi. Bu uygulama halen Turkcell iş ortaklarının geliştirdiği eğlence uygulamaları arasında, bir günde yarattığı 500 bin SMS mesajı trafiğiyle bu alandaki rekora sahip. Göktaş, yarışmayı Vodafone’a uygulama sattıkları için kazandıklarını düşünüyor. Vodafone’a iş ortağı olabilen tek firma olmalarını, en önemli başarılarından biri olarak değerlendiriyor. Yüzde 100 yabancı sermayeli bir şirket olan Noktalar’ın ortakları İngiltere ve Amerikalı BT yatırımcıları. Şirketin başlangıç yatırımı 2 milyon dolar civarında.
VOICE OVER IP İLE GELEN BAŞARI
Ziya Erdem / Turk Nokta Net Genel Müdürü / İnternet Tabanlı İletişim Kategori Birincisi
Voice Over IP uygulaması, Türkiye'de gelişimini bulduktan hemen sonra Turk Nokta Net tarafından dikkate alınan bir alan. Yarışmadaki başarı da bu alandaki çalışmalarından geliyor. Gündeme gelir gelmez üzerinde çalışma ve iş geliştirmeler başladı. İnternet üzerinden telefon görüşmesi sağlayan sistem için Turk Nokta Net’te şimdiden farklı hizmetler çeşitli iş modelleriyle geliştirildi. Ancak telekom pazarının liberalizasyonu tamamlanmadan bunun son kullanıcıya sunulması etkin gözükmüyor. Bu anlamda özellikle yapılacak yatırımlarla doğru orantılı olarak verilen hizmetler gelişecek. Liberalizasyon yılı olan 2004’ün belirleyeceği ihtiyaçlara göre çeşitlenecek.