Ürün yönetimi tanımının çeşitliliğinin
farkındayım. Açıklamaların, konuşmaların, yazılan dokümanların konuya berraklık
getirilebileceğini de düşünmüyorum. Geniş kapsamlı düşünme çerçevesinde, yeni
bir fikrin ilk kez tartışılmaya başlanmasının tetikleyici olduğu gerçeğini
kavramış durumdayız. Yeni fikirleri üretime geçirmekteki başarı, yenilikçilik
ölçüm cetveli üzerinde bir işareti temsil etmektedir. Cetvel üzerindeki
vurgunun sıfır noktasından uzaklığı yeni fikirlerin ürün değer zincirinde
sağladığı verimliliği ifade etmektedir. Konu hakkında ayrıntılara daha sonraki
sayılarımızda değineceğim.
Ürün yaşam eğrisi sorumluluğunu
üstlenen yöneticinin dört mevsime benzeyen karmaşık bir matrisi idare etme
zorluluğunu da gelin hep birlikte saygıyla karşılayalım.
Sonbahar:
Nasıl canlılar doğum sonrasında
güzelim dünyamızın kucağına kavuşuyorsa, sonbaharda bitkiler de meyvelerini
toprak ana ile buluşturup, yeni nesillerin yetişmesine imkân sağlıyorlar.
Dolayısıyla yeni fikirlerin değerlendirilmesi, başlangıç ivmesinin verilmesi
sürecini sonbahar olarak hayal ettim. Aslında sonbahar bir ayrılış değildi, bir
başlangıçtı.
Kaynakları verimli kullanmanın
sırrını keşfetmenin ve denklemini yazmanın sadece matematik olmadığını
biliyoruz. Yeni fikirlerin öncelikle ve kolaylıkla olumsuz görüşlerle
karşılaşmasını da yadırgamıyorum. Çabucak karar vermemeliyiz. Yeni fikre bir
şans tanımalıyız. Süratle analiz yaparak belki de muhteşem bir ürüne dönüşecek
düşüncenin yok olmamasını sağlamalıyız.
Düşünmeye başlandığı ilk andan
itibaren her fırsat finansal olarak nakit eritmeye başlamaktadır. Değerlendirme
aşamasında pazar ihtiyacının araştırılması önemli bir aşamadır. Pazarda
tutunacak, karlılık ve nakit yaratacak aşamaların planlanması için ön kaynak
tahsisi işte bu amaç doğrultusunda yapılandırılmalıdır. Sonbahar tasarımın
tamamlanması, doğrulanması ve satış sürecinin başlangıcı olarak düşünülebilir.
Eksi nakit akışının maksimum olacağı çizgiyi öngörmek kaynakların hangi
projelere ayrılacağı sorusunun cevabı olacaktır.
Ürün yaşam mevsimlerinin
görülebildiği grafikte, aşamalar eşit aralıklarla çizilmiştir. Elbette gerçek
yaşamda durum farklı olacaktır. “T1” zamanının uzunluğu veya kısalığı
ürün/pazar buluşmasının kritik unsurudur. Sorumluluğun “T1” süresini hızlıca
geçebilmek, süreçleri ve proje yönetimini çevik sistemlerle desteklemek
rekabetçiliğin ön koşuludur. Doğru tanımlama, planlama ve yönetim, dip noktası
için doğru hesaplama kıt kaynakların yanlış erimesini önleyecektir.
Küresel pazarda yaşanan başarısızlıkların
temel sebeplerinden bir tanesinin “T1” sürecinin yeterince analiz edilmemesine
bağlanmaktadır. Yanlış seçim ve karar aşağı gidişin eğimini arttırmakta ve
neticede belki de mükemmel bir fikir ciddi boyutta nakit yakmış olarak projeden
vazgeçilmektedir. Ürün yöneticilerinin zamanı verimli değerlendirerek gerekli
çalışmayı masaya koymaları ise tam tersine yenilikçi çözümlerin müşterilerin
beğenisi ile sonuçlanmasını sağlayacaktır. Netice olarak “T1” bir denge
sistemidir. Bir taraftan pazarda fırsatı kaçırmayacak kadar hızlı, diğer
taraftan eksi nakit akışını aşmayacak kadar dikkatle hazırlanmalıdır.
Ürün yönetiminin sağlığı
aritmetik çıktılar ve sanatsal yaklaşımlar bütünlüğünde ele alınmalıdır. Bir
sonraki ay ürünün “T2” en zorlu aşamasının kış
mevsiminin farklı yönetilmesine değineceğim. Esen kalın.
İcrayı San’at Eyle