Finansal Teknolojiler, kavramsal tasarım olarak 2008 yılında başlayan gelişmesini ivmelenerek sürdürmektedir. Finansal krizin hemen sonrasında bankalara olan güvensizliğin tetiklemesi ile birlikte temelleri atılmıştır.
Düzenlemelerin izleyen
dönemde kapsamlı olarak tanımlanmasının ardında teknolojinin önü bu kez bir finansal
araç olarak açılmıştır. Hemen sonrasında kripto paraların 2009 yılından itibaren
kullanıma girmesi ve “block chain”
destekli altyapının güvenliği sağlanması neticesinde Fintech ciddi bir seçenek
olarak sektörde yerini almış ve pazarda tutunmuştur.
Fintech
bağımlılığının artmasını sağlayacak, paydaşlarla iletişim aracı olan, akıllı
telefonların yaygın sahiplenilmesi olmuştur. Sayısal Bankacılık uygulamalarının
kullanım kolaylığı eşik değerini aşması sonucunda bankacılık hizmetleri servis
olarak konumlandırılmaya geçiş yapmıştır. (BaaS).
Uç teknoloji
olarak gündemde üst sıralara tırmanan Fintech beraberinde bireysel ve kurumsal
yeni iş yapış desenlerini kavramamıza vakit tanımadan, çevrimiçi yaşantımıza
girmiştir. Daha net anlatımla yeni teknolojinin sosyal etkisi de kendisi kadar
karmaşık olmuştur. Haliyle hızla gelişmekte olan teknolojinin çizgisinde
ilerlemek ve gerisinde kalmamak için karmaşık çözümleri sezinleyebilecek başka bireysel
beceriler kazanmak zorundayız
Toplumsal alışkanlıklarımız
dönüşümü doğrultusunda önceleri geleneksel ile yeni sistemlerin uyumlu ve birlikte
sorunsuzca çalışması hedeflendi. Uygulama süreci konusunda acele edilmedi,
aşamalar zamana yayıldı. Böylece Fintech verimlilik hesapları, sosyal ve
ekonomik maliyetlerde beklenen iyileştirmeyi karşılama yönünde, doğrulanmış
oldu. Kullanım uzmanlığı gerektirmemeli anlayışıyla tasarlanan sade görünüm, geniş
kitleler üzerinde özgüven artışını çabucak sağladı. Tüketici penceresinden alışma
ve yararlanma sürecinde gözlenen başarı hızlı uyum, öğrenim kolaylığı
neticesinde gerçekleştirilmiş oldu. İşletmecilerin altyapı mimari seçimlerinde
tutarlı karalar vermesi sonucunda tohumlar yeşermiş, ekin büyümüş ve hasat
zamanı erken gelmişti.
Zaman göstermiştir
ki böylesine karmaşık çapraz kolonlar ve kirişler üzerine yapılandırılan
sistemin, basit ve kolayca anlaşılır, müşteri ara yüzü ürünleri, yaygınlığın
anahtarı olmuştur. Böylelikle belirli coğrafi bölgeden doğup genişlemek yerine
küresel bir hareket olarak kullanıcılarla buluşmuştur. Şık bir tabakta sunulan
güzel bir yemek örneğinde olduğu gibi, arzu edilen nakitsiz topluma olan hasreti giderecek olması ve etkin olarak
benimsenmesinin arka planında yemeğin görseli kadar tadının da lezzetli olması
önemli rol oynamıştır. Şeflerimiz ve mutfak nadide reçetelerin duyarlılığı ile
yaratıcılıklarını sergilemişlerdir.
Doğrusu dayanıklı
yeni finansal hizmetler, içselleştirme konusunda önceleri tedirginlik
yaşamamıza sebep olsa da, günlük yaşantımızda olağan yerini almıştır. Aslında
internet ve akıllı cihazların sebep olduğu pazar değişiminin, yumuşak geçişi
sayesinde Fintech toplumsal kazanıma dönüşürmüştür. Atılım ve edinimlerin
ağırlaştırılmaması için, bireyleri ve kurumları korumak amacına yönelik düzenlemeler
yükselme yönünde olmalıdır.
Fintech
yatırımlarının nasıl artış göstereceği ve kaynak planlanması rakamlarının
ayrıntılarına girmeyeceğim. Araştırma şirketlerinin raporlarında, pazar
bilgilerinin derlenmiş sunumlarını bulabilirsiniz. Aynı doğrultuda, teknoloji
geliştirme alanında, bilişim ağlarının kavramsal tasarımına göz atmanın faydalı
olacağını düşünüyorum.
Açıklanmakta olan
ortak gelecek ön görüsü Fintech sanayinde zorlularla karşılaşılacak olunmasına
karşı, geleneksel bankacılık alanına kıyasla 2028 yılına kadar yatırımların 3
kat daha yüksek olacağı yönündedir. 150 Milyar $ seviyesine erişen pazarın 2028
yılı beklentisi 400 Milyar $ sınırını aşacak olmasıdır *. Öncelikli dikey pazar
gelişmesi ve yatırım kaynaklarına erişim alanlarının gömülü bankacılık ile
kurumsal ve KOBI hizmetlerine yoğunlaşması şaşırtıcı değildir *. Salgın
süresince tanık olunan inanılmaz büyüme oranlarının daha makul seviyelerde
seyredecek olması da pazarın olgunluğunun işaretidir
Bankacılık
sektörü müşterilerin tutsak olmadığının farkına çoktan varmıştır. Müşterileri
tanıma, beğeni sağlama ve deneyimlerini sadeleştirmek, rekabetçiliğin formülü
olarak strateji planlarında yer almaktadır. Fintech, çeşitliği ve hizmet zenginliğini
destekleme kabiliyeti sayesinde finansal sektörün çekici aracı olarak CIO
gündeminde ilk sırada yer almaya devam edecektir.
Sağlanmakta olan
yeni servislerin düzgünlüğü aynı doğrultuda tüketici güveninin artmasına sebep
olmaktadır. Çarpıcı olarak Fintech diğer teknolojik kırılımların ötesinde
gelişmekte olan pazarlarda gelir anlamında daha sağlam adımlarla
ilerlemektedir.
Sonuç olarak olgunlaşan
görünümü çerçevesinde yatırım derinliği azalan Fintech pazarı oyuncuların kendi
nakit akışlarının daralması sebebiyle daha yaratıcı çözümlere doğru
evrilecekleri kaçınılmazdır. Artık yerel ihtiyaçların da küresel tek çözümden
uzaklaştığı bir dönemin başlangıcında olduğumuzu da unutmamalıyız. Temeli
sağlam kurgulanan çözümlerin üst katlarının mimari tasarımı müşterilerin
çeşitliliği göz önünde bulundurularak inşa edilecektir. Birleşmelerin, satın
almaların dikkatle icra edileceği bir gelecek bizi bekliyor. Beklentim yakın
bir zaman diliminde özelikle cüretli Yapay Zekâ nüfusunun ve tesirinin Fintech
çözümlerinin gelişmesine egemen olacağıdır.
Fintech
çözümleri, geleneksel duvarları yıkmaya devem edecektir. Girişimcilerin, resmin
dağılmış gibi görünen renklerinin aslında yeni fırsat pençelerinden sızan ışık
demetleri olduğunu, keşfetmeleri çok çabuk olmuştur.
Girişimci genç
yeteneklerin sektörü ince ince araştırmaları rica ediyorum. Hala riskli işveren
benzetiminden ve algısından uzaklaşmaya çalışmakta olan Fintech toplumsal
kıymetinin başlangıcındadır. Rekabetçiliği üst sıralara taşımak, kalkınmayı
desteklemek Fintech uyarlamasının süregelen yürüyüş adımlarının koşuya
dönüştürülmesine bağlıdır.
İcrayı San’at
Eyle
· Kaynak: Mckinsey - A new paradigm of growt