26 February 2025

Donanımlı - Yazılımlı Lider

Uzunca bir zaman önce yöneticilerden beklentilerin tanımları arasında, donanımlı olmak, öncelikle sıralanırdı. Peki, neydi donanımlı olmak? Nasıl benimsenmişti düzgün yöneticiler çalışanlar tarafından.

Öncelikle günümüz dünyasında her şeyin ışık hızında değiştiğini kabullenmek durumundayız. Dolayısıyla rekabetçiliğin de en üst seviyede süregeldiğini görmezden gelemeyiz. Şirketlerin başarısı pazarda etkin olabilmek olarak tanımlansa bile sürecin nasıl yürütüleceği zaman zaman anlaşılamamaktadır.

Kıyaslamanın “benchmark” bir yöntem olarak kullanılabileceği durumlarda ise hangi sürecin rakipler veya başka bir alandan kuruluş ile karşılaştırılacağı açık değildir. Araştırma firmalarının temin edeceği veriler rakamsal resmi, sayfalara kusursuz yansıtsa da, kurumsal yapı çerçevesinde uygulanmakta olan kavramsal mimari genelde bulanıklığını koruyabilmektedir. Kurumlar, doğal olarak, stratejilerinin mahremiyetini gözetmek için önlemler alacaklardır.

Donanımlı Lider:

Donanımlı yöneticiler teknik bilgiye sahip olmanın çok ötesinde liderlik yetkinlikleri, iletişim becerileri, stratejik düşünme, problem çözme gibi vasıflara sahip olmaları nedeniyle karmaşık sorunların altından kalkabilmektedirler.

Önemsenecek maharetlerinin tamamını tekrarlamak yerini gelin özgün değerlerinden bazılarını vurgulamaya çalışalım.

1 ­­­­­­ Liderlik Becerileri:

Pazarı, iş ortaklarını, müşteriyi ve çalışanlarını anlayabilmek için duyularının açık olması son derece önemlidir. Peki, nasıl olacakta ihtiyaçların daha doğmadan farkına varacaktır kıymetli bir yönetici? Pazarın ince ince dilimlendiğini çekinerek izlemek yerine, sevinçle nasıl yeni ürünlerin de kişiye özel tasarlanabileceğini hayal edebilmektir günümüzde liderlik.

Aslında yararlanılacak kaynağın hemen yanı başında bulunduğu bilinciyle hareket eden yöneticiler geleceği sezebileceklerdir. Paydaşları dinlemeyi, fikirlerini sormayı, çekinmeden bilgi almayı alışkanlık haline getirebilmektir liderlik. Hayalleri gerçeğe dönüştürmek çağdaş çözümlerin üretilmesini sağlamaktır. Kaynakları dengeli dağıtmak ve neticede en yüksek kazanca ve ilerleyişe imkân verecek seçenekleri bulup çıkarmaktır.

2 –  İletişim Beceriler:

Paydaşlarla kapsamı geniş tutulacak çalıştayların ve sohbetlerin sürekliliğini titizlikle yerine getirebilmektir. Sağlam öngörülere dayandırılan yeni ürünlerin, yol haritalarının ve iletişim planlarının çabuklukla hazırlanmasıdır. Önerilerin vakit kaybetmeden hassasiyetle yaşama geçirilmesidir. Mahsulün tüketicilerle en kısa yoldan dolambaçsız buluşturulması neticelere olumlu aksedecektir.

İletişim, orkestranın bütün aletlerinin eş zamanlı ve notalara uygun çalınması ve seyirciyi mest etmesidir.

3 –  İnce Yetenekler:

Yöneticilik vasıflarının, bir yüzey veya düzlem üzerinde biriktirilmiş kazanımlar veya deneyimler olarak değerlendirmesi ise yetersiz kalacaktır. Böyle bir sağgörü ancak iki boyutlu bir resim çizmek ve ötesinde dar bir kafeste sıkışmak olarak algılanacaktır. Açıkçası bir kürenin içindeymiş gibi etrafını 3 boyutlu görebilen, ufuklara bakabilen yöneticiler hayranlık uyandırmaktadır.

Duygusal (EQ) ve uyumluluk (AQ) zekâ katsayıları beğeni toplayacak seviyede bulunmalıdır. Mesele saygı duyulacak rehberler olabilmektir. Kıymetli liderler, iş hayatına olduğu kadar özel yaşama itibar eden, atılımı aynı zamanda eğlenceye dönüştürenler arasından belirlenecektir.

Yukarıda saydığımız başlıca yetkinlikler mükemmel donanımlı bir lider için neden yetersiz kalmaya başladı dersiniz?

Yazılımlı Lider:

Yakın gelecekte mesleklerin, görev sorumlulukları ve işletmenin faaliyet alanı ile örtüşmesi beklenmemektedir. Kendisini çepeçevre teknoloji ile sarmalayan seyirci değil teknoloji sahasında oyuncu olan liderler tercih sebebi olacaktır. Teknolojinin tutsağı olmayan, öte yandan olup biteni sakince izleyerek yaşantısının zorunlu biçimi olarak değerlendiren yöneticilerden bahsetmiyoruz.

Sosyal medya, paylaşım, anlık iletişimden de kesinlikle söz etmiyoruz. Böyle konular yanaşık düzen piyade kümeleri gibi mutlaka içinde bulunmalıyım yaklaşımı olarak ortaya çıkmaktadır. Kişisel tanıtım maksadıyla kendi markasının izlenmesi için yanıp tutuşan bir lider görünümünün profesyonel meslek hayatına fayda değil zarar verebileceği farkındalığı bulunan bir liderden söz ediyoruz.

Yapay Arkadaş “Artificial Friend” veya bir başka isimlendirme ile sanal ikiz “Digital Twin” kavramını, hayretler içinde ve şaşkınlıkla gözlemleme seviyesinden, akıl ve bilinç düzeyi olgunlaşmış bir liderlik izdüşümünü ölçeklendirmek istiyoruz.

Öyleyse, yazılımlı liderlerin davranışları ve alışkanlıkları ağırlıklı olarak, nasıl ayrıştırılabilir? Bir çırpıda konuyu derinlemesine tanımlamanın karmaşıklığının farkında olunmalıdır. Bu anlatımda yazılımlı liderlerin, donanımlı liderlerin vasıflarını taşıdıkları varsayılmıştır. Seçkin önderler yetkinliklerini kuvvetlendirmek ve geliştirmek için merakla taze keşfedilmiş ortamlara geçişlerine olanak sağlamaya çalışmaktadırlar.

Hadi gelin, sınıflandırmayı kendimin özgün kavrayışı çerçevesinde birlikte incelemeye çalışalım.

1 – Habersiz (Agnostic)
2 – Farkında (Aware)
3 – Kısıtlı Kullanıcı (Savvy)
4 – Yaygın Kullanıcı (Broad User)
5 – Öğretici (Visionary Facilitator)

1 – Habersiz (Agnostic):

Çevresinde köklenmeye başlayan yeniliklerden rahatsız olan… Gençlerin icadı yeni oyuncaklar, akıllarına eseni yapıyorlar olarak yorumlayan… Daha da ileri safhalarda cüretle kötü alışkanlık olarak değerlendiren… Kendi havasında geleneksel tutumundan kesinlikle vazgeçmeyecek olan… Hatta habersizliğin bir erdem olduğunu düşünen… Küresel hareketliliği umursamayan, duyarsız…

2 – Farkında (Aware):

Etrafında değişmekte olan hava akımının meltem olduğunu ve zaman içinde boraya dönüşeceğini fark etmiş… Yaklaşmakta olan fırtınanın tedbirlerini almakta kuşku yaşayan… Belki teğet geçer şimdilik rahat olalım, mesele çıkarmayalım anlayışını benimsemeyi tercih eden… Hele bir başkaları uygulasın görelim onların yapacağı hatalardan kaçınırız düşüncesine sahip olan… Henüz planlama yapmanın erken olduğunu düşünen, çabukluk ve çevikliğin zarar vereceğini öngören… Belirsizliği savunan… Aynı zamanda ya kaçırırsak tedirginliğini yaşayan…

3 – Kısıtlı Uygulayıcı (Savvy):

Durumu çoktan fark etmiş, ancak konuyu bütün boyutları ile değerlendirmek meraklısı… Şimdilik vaziyeti kurtaralım, risk almayalım… Zaman ve kaynak kaybına uğramamak için deneysel yaklaşalım… Hemen teslim olmayalım, ancak küçümsemeyelim de… Kritik, yaşamsal süreçlerde öncelikle uygulamayalım… Dar kapsamlı bir yol haritası belirleyelim… Basit düşünelim önce katma değeri az konuları ele alalım… Çelişki yaşamayalım, kısıtlı bir çember içinde dolaşmayı sürdürelim… Aniden hızlanırsa geri kalmaktan da ürken, sürekli acaba diyen…

4 – Yaygın Kullanıcı (Regular User):

Cesaretle ve ustalıkla yenilikçi hedefleri belirleyen… Batmak veya çıkmak arasında bir tercih olduğunu benimseyen… Çalışanların ilerleme kaydetmesi için yol haritalarını netleştirmeye çalışan… Uygulamanın hareketlenmesi dolayısıyla sistemin genellikle hassas katmanlarında kullanım sağlayan… Tedirginliği yenip yetiştirici yanını özümseyen… Duyarlı, hoşgörülü ancak hassas konularda çelişki yaşayan…

5 – Öğretici (Visionary Facilitator):

Sistemin ve yapılanmanın tüm katmanlarında uygulamanın ötesinde yapay arkadaş üzerinden öneri almayı zorunlu kılan… Duvar ve siloları kaldıran… İşletme süreçleri ötesinde kavramsal yaklaşım modellemesi desteği talep eden… Yetenekler ve yetkinliklerin geliştirilmesinde teknolojiden stratejik bir araç olarak yararlanan… Sınır ve çizgi tanımadan paydaşları ile işbirliği yapan ve deneyimi paylaşan… Alışkanlıkları ve davranışları yeni şekli ile kabullenmesinde öğretici rol üstlenen… Özgüveni arttırmak ve faydalanmayı bir tutku haline dönüştüren… Çağdaş önerileri benimseyen, doğrulayan, ileri bildirim sağlayan…

Belki de değişimin en önemli unsurlardan birisi yapay sistemlere güvenin süratle inşa edilmesidir. Kesinlikle özende tarafsızlık olduğu düşüncesiyle çıktılar hassasiyetle değerlendirilmelidir. Dolayısıyla ilk kavrama aşamasında verileri olduğu gibi bir alıntı olarak biçimlendirmek yerinde olmayacaktır. Mutlaka sağduyuyla sağlandığına inandığımız önerileri bir de insan bakış açısıyla gözlemlemek kesinlikle şarttır.

Yazılımlı liderin bakış açısı, çözümlerin nasıl sunulduğunun bilinciyle, daralacak veya genişleyecektir. Dolayısıyla kurumsal yapıyla teknolojiyi buluşturmak, karmaşık bir dolambaç içinde çıkış kapısını bulmak gibi değerlendirilmelidir. Dönüşümü gayretle yönetebilmek başarının sırrı olacaktır.

Toplumsal değişimin kaçınılmaz olduğu gerçeği berrak bir ayna gibi karşımızda durmaktadır. Geçiştirmek ne kadar yanlışsa anında kucaklamak ta hatalı sonuçlar doğurabilmektedir. Yadırgamadan tanışılmalı ve yukarıda sıralanmaya çalışılan kademelerden birisi kapsamında kollar sıvanmalıdır. Seçilecek sıralama elbette üretim, sanayi, endüstri, hizmet, teknoloji alanlarına yatay ve dikey konuma bağlı olarak farklılıklar gösterecektir. Unutulmamalıdır ki proje ilerde sızlanmamak için ilgiyle planlanmalı ve yürütülmelidir. Başarılar yakalandıkça bulaşıcı olacak ve her kesimin kendi yararına yenilikçi dokunuşları mutlaka var olacaktır.

Eminim konu hakkında aklınızdan geçen düşünceler oldukça fazladır.

Etkili saygın yorumlarınızı bekliyorum.

İcrayı San’at Eyle